torsdag 3 mars 2011

Skulle egentligen läsa...

Jenny Diski, men så råkade jag ta ut Selma Lagerlöfs Kejsarn av Portugallien ur bokhyllan, läste några rader och så var jag fast. Jag vet inte hur många gånger jag läst den  boken och jag blir lika gripen varje gång. En finare skildring av gränslös och övermäktig kärlek är svår att finna. När jag ställde tillbaka Kejsarn i bokhyllan kunde jag inte låta bli att ta fram Herr Arnes penningar, men den får ligga på tur i läshögen. Till den skrivande kvinnans försvar har jag på korttidslån från biblioteket så nu är det bara att hugga in.

1 kommentar:

Ingrid sa...

Kejsaren av Portugallien är min absoluta favorit av Selma Lagerlöfs böcker- precis som du har jag läst och läst om... så många gånger. Absolut och villkorslös kärlek- aldrig har den skildrats finare och sorgligare.