onsdag 23 mars 2011

Strykfilm

När strykbrädan åker fram och högarna med tvätt skall slätas ut ställer jag mig gärna framför teven och då det inte sällan saknas program värda att se sätter jag istället på en av mina strykfilmer, vilka är filmer som jag sett förut, gärna många gånger, och där jag kan nöja mig med att stanna upp och se på eller lyssna till mina favoritpartier. Ofta blir det någon Jane Austen-filmatisering, som med sina underfundiga replikerna, härliga musik och fina kostymer, tål att ses om och om igen.


Igår strök jag till Patricia Rozemas version av Mansfield Park med Frances O´Conner i den svåra rollen som Fanny Price och med Jonny Lee Miller som Edmund Bertram. Rozema har vävt in en skrivande ådra i Fanny där Austens egen ungdomsproduktion kommer väl till pass. Det är ett lyckat drag som ger nerv åt filmen. Rozema lyfter även fram Austens kritik av slaveriet. Rozemas Mansfield Park är ett exempel på att en film kan vara bättre än sin litterära förlaga. Men så är Mansfield Park den av Austens böcker jag har svårast för (vilket innebär att jag bara tycker att den är bra och inte underbar så som Stolthet och fördom, Förnuft och känsla, Northanger Abbey och, min favorit, Övertalning. Emma får väl sorteras in i klassen bra). Ändå håller sig Rozema nära Austens text och alla underbara repliker i filmen är tagna direkt ur boken.

Inga kommentarer: