tisdag 26 april 2011

Henrik Ekman, Vargen

Vargen är ett djur som under långa tider fascinerat och skrämt, skapat myter och rädsla. En toppredator som satt och sätter sina spår både i naturen och litteraturen. Under 1800-talet jagades vargen skoningslöst i Sverige och i slutet av århundradet var den utrotad. När vargen sedan mot 1970-talet dök upp igen satte debatten genast igång: var vargen ett hot mot livet på landsbygden eller var den ett naturligt och välkommet inslag i vår natur? Många har en åsikt om vargens plats i de svenska skogarna, för att inte tala om licensjakten, men en som verkligen har satt sig in i frågorna är journalisten Henrik Ekman. När den första vargkullen på över ett sekel föddes i Värmland for Ekman dit och sedan dess har han noggrant följt både vargen och debatten kring den. Han har tidigare gjort två dokumentärfilmer om vargar och i sin bok Vargen - den jagade jägaren guidar han med säker hand läsaren genom vargens liv och beteende, dess roll i ekosystemet, mytbildningen och sagorna, jakten och vargupplevelserna, debatten och politiken.

Vargens återkomst till Sverige, tillsammans med de förhoppningar och farhågor som följt i dess spår, är bokens sammanhållande spår och Ekman blandar fakta med egna naturupplevelser och en mängd vackra och illustrativa bilder av vilda vargar. Ekman sticker inte under stol med att det varit och kommer att vara smärtsamt att finna sätt för människor och vargar att samexistera, men han visar också att det är fullt möjligt, ja till och med nödvändigt, om vi vill ha en levande vild natur. Ju mer jag läser och lär mig om vargen desto sorgligare och mer obefogat känns det oresonliga varghat som ibland kommer till uttryck både i debatten och praktisk handling. Vargar är en bok för alla som är det minsta intresserade av dessa fascinerande djur.

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Den här boken har jag "glott" länge på. Vargar är jag mycket intresserad av och även den debatt som råder( ofta är den inte särskilt nyanserad och vargskräcken präglar tyvärr alltför ofta. En levande natur tycker jag att vi ska ha- och i den ingår vargar. Jag ska se till att läsa Ekmans bok- den verkar mycket bra.

Petra Rhodin sa...

Jag kan verkligen varmt rekommendera Vargen. Både informativ och tänkvärd.