måndag 11 april 2011

Trädgårdsläsning

Vårvärmen kom farande med vindarna och i helgen tog vi det första ordentliga taget i trädgården för den här säsongen. Vi hade redan börjat så smått med att förså tomater och luktärt. Och kronärtkocksfröna kom i jorden för ett par dagar sedan, fast de skulle man tydligen ha sått redan i februari så vi får väl se hur det går med dem. Nu kom vi oss i alla fall ut. J beskar fruktträd och själv grävde jag kompost. Kompostering är obrutet fascinerande - att matresterna och ogräset varje år blir till underbar, väldoftande mylla, att bädda med i grönssakssängarna, lägga i perennrabatterna och skyffla under rosenbuskarna. Och över allt där man går runt och lägger ut av komposten sticker det upp små skott som försiktigt tycks känna sig för om det verkligen är rådligt att leta sig upp alla redan. Snödroppar, krokus och blåsippor visar vägen och blommar redan  i kapp, till humlornas oförställda förtjusning.



Trädgården med sina sorger och fröjder har inspirerat till otaliga sidor text. Tjecken Karle Čapeks Ett år i min trädgård har jag gått och kikat på länge och nu fick den följa med ut under en paus i grävandet. I en kåserande och stundom putslustig ton beskriver Čapek trädgårdsmannens vedermödor under ett år. Boken utkom på svenska 1969 och har inte åldrats med värdigheten helt i behåll. Att det är män Čapek utgår från och vänder sig till trycker han ofta på och hans kvinnoskämt är pinsamt mossiga. Detta till trots har boken ändå en viss tjusning i den lättsamma behandlingen av den till överdrift inbitne trädgårdsmannens vedermödor och glädjeämnen, men tilltalet föll mig inte på läppen.

Min fortsatta favorit i genren trädgårdsbetraktelser är Allan Fredrikssons Trädgårdsåret, från 1979. Med lätt hand varvar Fredriksson reflektioner och händelser från den egna täppan med konkreta trädgårdsfakta och skötselråd. Det personliga och kunskapsdigna gifts ihop på ett fint sätt och Trädgårdsåret plockas fram ur hyllan minst ett par gånger om året.

2 kommentarer:

mimmimarie sa...

Jag har kommit ungefär lika långt i mina vårförberedelser i trädgården som du. Sådde lite salladsfröer i söndags med förhoppning om egen tidig skörd. Någon riktig "husbibel" till trädgården har jag inte och Fredrikssons Trädgårdsåret får jag väl söka på loppis.

Petra Rhodin sa...

På loppisar kan man finna guldkorn och det är tur att loppisar finns. Så fort jag ser en låda med böcker utställda till försäljning måste jag dit och kika. Sedan de lade ned antikvariatet här i stan för två år sedan har det blivit mycket svårare att få tag på litteratur som har mer än några få år på nacken.