söndag 8 maj 2011

Kerstin Ekman och Gunnar Eriksson, Se blomman

I Kerstin Ekmans och Gunnar Erikssons Se blomman får läsaren följa med på en tänkvärd och innehållsrik exkursion bland örter och kulturhistoria. Ekman och Eriksson söker rara växter ute i markerna, läser botanikens pionjärer som Linné och Fries, och både förundras och förskräcks av kulturens avtryck i naturen.

"Amatören lever i sin hobby på marginalen av vetenskapen och kulturen", skriver de och Se blomman är ett verk av amatörens blick när den är som bäst: nyfiken, kunnig och förundrad över allt som står att finna, utan någon barlast av prestige. Jag blir verkligen inspirerad när jag läser Se blomman, vill själv ut i naturen och botanisera, eller åtminstone äntligen ta reda på vad den där söta lilla blåa blomman som växer nedanför trappan heter (det visar sig vara en skogsviol, Viola rivinana).

Många är de växtnamn som omtalas i texten; vackra, dråpliga och alldeles underbara. Ekman och Eriksson argumenterar övertygande för vikten av att känna till namn på växter; den förtrolighet med naturen som det medför, en förtrolighet som hjälper oss att känna oss hemma bland allt det gröna. "Inte ett enda skolbarn kan förmås intressera sig för växternas fysiologi om det inte går att hitta några fästpunkter i det gröna virrvarret. Inga vuxna skulle bry sig om en hotad arts vara eller icke vara om den inte hade ett namn, kunde framkalla en inre bild och med glädje bli igenkänd ute i markerna."

Jag läser Se blomman i denna häggens skira tid och den botaniska säsongen har bara börjat. Den vältummade floran kommer att få följa med på sommarens utflykter och det är alltid lika spännande att se vad man kommer ihåg av de arter man försökte lära sig förra året. Ängsbräsma och svalört har jag redan behövt slå upp igen...

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Det låter lovande... jag har funderat mycket på "Se blomman" och tycker att alla blommor och örter är otroligt fascinerande var och en på sitt sätt. Jag är också väldigt nyfiken på namnen och också varför växter heter som de gör... Jo, jag får nog skaffa den här boken!

bokstödet sa...

Den boken vill jag inte bara läsa utan och ha. Jag älskar naturen och all rikedom den har att ge.

Petra Rhodin sa...

Jag fick Se blomman i present och är mycket glad att ha den i min ägo. Det är en bok som passar förträffligt att ha till hands och låta sig inspireras av lite då och då. I beskrivningen på Adlibris talar de om boken som "en personlig korsning av flora och kulturhistoria", men det där med flora håller jag inte riktigt med om; en flora går man till när man står framför en växt man inte känner till, Se blomman fungerar snarare tvärt om, man får inspiration till att gå ut och leta rätt på de växter de beskriver i boken. Och inte minst att närmare se efter vad som finns i de egna markerna, med en flora i handen.