torsdag 9 juni 2011

Lotta Lotass, Fjärrskrift

Lotta Lotass ligger inte på latsidan: knappt har jag hunnit sortera in Sparta i bokhyllan så kommer hon med sin nya bok. Om man nu kan kalla Fjärrskrift för en bok: texten är utskriven på en telexremsa och man får den hoprullad liggande i en liten låda. Endast versaler används och inga skiljetecken syns till.

Texten är ett meddelande från en strandad polarexpedition: ord som sänts ut i rymden i hopp om att bli uppsnappade av någon. Och kanske får de även ord tillbaka: mot slutet andas meddelandet hopp om bärgning och kanske lämnar de platsen och stävar hemåt, men säkert är det inte.

I Fjärrskrift är det orden som står i centrum och varje ord dallrar av nödvändighet. Detta är ord som livlina, ord som besvärjelse, ord som hopp. Rytmen i texten känns nästan i kroppen och det är en märklig upplevelse att låta sig dras med av dessa ord om kyla och ödslighet och vädjan.

SÄNDER BUD OM DEN STAD VI HAR MEJSLAT UT UR ISEN SÄNDER BUD OM FRUSNA VÄGAR FRUSNA VISTEN ORDEN SÄGER KLIPPAN SÄGER ISEN SÄGER HAVET SÄGER DEN VIDSTRÄCKTA HIMLEN SÄGER ISSTODER SOM VARIT VI DÄR VI NU VÄNTAR I EN FJÄRRAN HAMN AV GLAS SÄNDER VÄDJAN OM RÄDDNING BÄRGNINGSBÖNEN SÄGER ORDEN KLIPPA SÄGER ORDEN STRAND NEJD HEM DET STILLA FRUSNA FÄLTET BRYTS AV ÖAR BRYTS AV VITA ÖAR BRYTS AV PELARE AV IS FÄSTADE VID DEN VIDA HIMLEN ÖVER VILKEN STRIMMOR SVEPER FALLER GENOM RYMDER DANADE AV ETT OÄNDLIGT LJUS VARS VITA SKIMMER SPEGLAR DE GNISTOR SOM FÄRDAS LÄNGS MED LINJER MÄLER OM DEN FJÄRRAN FÄSTNING DÄR VI VÄNTAR FJÄTTRADE I STILLHET VÄNTAR FÅNGNA SÄNDER BUD OM ISENS STÄDER

Fjärrskrift är det säregnaste jag läst på jag vet inte hur länge.

Men lättillgänglig rent tekniskt är inte Fjärrskrift: att hantera den sköra telexremsan är ett företag i sig. Så snart jag öppnat lådan satte jag ivrigt igång att läsa bara för att efter några meters text sitta där med en härva i knäet att trassla med. Men trasslet är inte förgäves och själva hanterandet av remsan bidrar till känslan av något uppsnappat, likväl som den känsla av avstånd som finns i texten, avstånd både i tid och rum. Texten och lådan och remsan bildar en helhet, som ett konstverk utöver boken.

Bilden ovan är från Drucksache. Mitt eget exemplar av Fjärrskrift ligger i skrivande stund som en härva i en korg och väntar på att jag skall ta mig samman och rulla upp den på sin rulle igen.

Inga kommentarer: