fredag 2 september 2011

Höstens böcker 2011

Efter att i veckor  förgäves ha väntat på att Svensk bokhandels höstkatalog skulle dimpa ned i brevlådan ringde jag upp dem och då visade det sig att min beställning via nätet inte gått igenom. Vilket kanske var tur då jag försökt flera gånger och kunde ha suttit här med en trave kataloger, en räcker så bra, bara den kommer. Nu har jag i alla fall fått en katalog och bläddrat i den och konstaterat att det kommer ut en herrans massa böcker som jag inte har den minsta lust att läsa, vilket säkert är som det skall vara, och så en (hel) del jag blir nyfiken på, som exempelvis dessa tre: 

Ulrika Engström, Himlens väktare, Astronomins historia före teleskopet. För vad är det vi ser när vi vänder blickarna mot stjärnhimlen? Och vad har andra sett före oss?


Thomas Mann, Bergtagen, i ny översättning av Ulrika Wallenström. Har jag inte läst sedan gymnasietiden och det börjar ju bli ett tag sedan nu.

Umberto Eco, Konspirationen i Prag, som den heter i katalogen, eller Begravningsplatsen i Prag som den heter på förlaget Brombergs hemsida. Mystiken har redan börjat tätna...


Inga kommentarer: