tisdag 20 september 2011

Jan Lööf - bildmakaren

När sonen är med på biblioteket och väljer böcker kommer det nästan alltid med en bilderbok av Jan Lööf hem. Och de Lööf-böcker vi har hemma - Pelles ficklampa och Bergtrollens nya hem - är i det närmaste sönderlästa. Från min egen barndom är det framförallt Sagan om det röda äpplet jag minns. Och tv-serien Tårtan förstås.

Att Göteborgs konstmuseum ägnar Jan Lööf en separat-utställning är bara att applådera. Lööfs produktion sträcker sig över flera decennier och på utställningen finns det med original-illustrationer till flera av barnböckerna, liksom serierna Felix och Ville. Tårtan visas i en liten salong och Skrotnisse och hans vänner i en annan. Några av modellerna som användes i Skrotnisse-filmerna ställs också ut.


Det är en fint arrangerad utställning och en regnig tisdag var där lugnt och inga problem att stå hur länge som helst framför alla underbart finurliga bilder. Barnvänligt såg där också ut att vara så det får bli ett besök med barnen under hösten.

Utställningen Jan Lööf - bildmakaren håller på till den 22 januari.

Jan Lööf är fortfarande en i högsta grad produktiv bildmakare och tempot i hans liv har snarast ökat på äldre dagar:
För cirka fem år sedan skedde en stor förändring i mitt liv. För det första så började jag jobba med datorer och så utropade sig min fru till min manager. Jag förstod inte riktigt vad det skulle innebära, eftersom hon hamnat i maskopi med förläggare och utställare och allt möjligt. Så jag har haft fullt upp sedan dess. Förut kunde det gå år innan det hände nåt, men det är över nu, säger han och skrattar varmt. 
Läs mer i Stefan Thungrens intervju med Jan Lööf  i SvD.

Inga kommentarer: