tisdag 6 december 2011

Vinteraningar

I natt kom så äntligen snön! Ett tunt vitt täcke som lyste upp, knastrade under fötterna och doftade frisk vinter.

Mitt på dagen promenerade jag bort till biblioteket och meddelade att jag har gett upp Emilie Flygare-Carléns Minnen af svenskt författarliv för den här gången. Exemplaret på biblioteket här i stan har förkommit och nu hade de varit vänliga och plockat hem ett från Luleå. Tyvärr var det inte hemlån och efter att ha försökt i två veckor är det bara att inse att mina lästider inte stämmer överens med bibliotekets öppettider.

I konsthallen bredvid biblioteket visade de en utställning med ny grafik, Amazing graphics. En samlingsutställning med verk av 30 konstnärer från Konstnärernas kollektivverkstad i Göteborg. Jag fastnade framförallt för Inger Bernholdssons små skimrande sagobilder i viskositetstryck och hade jag varit rik hade de fått följa med hem.

Annars läser jag just nu Ellen Mattsons Nattvandring. Läste ut den igår, men tyckte så mycket om den att jag genast började om. Mer om det senare.

4 kommentarer:

Lennart Erling sa...

Jag vet inte om jag ska ge kollegor bakläxa så här, men en koll i Libris visar att t ex Universitetsbiblioteket i Örebro har "Minnen af svenskt författarlif" tlll vanligt utlån/fjärrlån... Gör ett nytt försök, tycker jag. Fjärrlåneverksamheten ska fungera.

Petra Rhodin sa...

Tack för tipset, skall absolut gå tillbaka till biblioteket och se om de kan ta hem boken från Örebro. Minnen af svenskt författarlif finns även i litteraturbanken på nätet, men jag har så svårt för att läsa långa texter på datorn.

Hermia sa...

Känner mig allvarligt bekymrad över din bok, och reagerar som Lennart. 10 ex ska finnas rung om i landet av den i ett band, nästan lika många av den tudelad. Tyvärr ingen hos mig i Gävle..Från Umeå (Sveriges depåbibliotek) finns den också så det ska INTE vara ngt problem att få tag i boken!

Och ja, Drömmaren och sorgen tänker jag mig också som en perfekt julläsning. Det är något med stämningen i den.. Tack också för dina ord om slottet! Dit måste jag åka..

Petra Rhodin sa...

Med råg i ryggen från er skall jag försöka vara lite mer påstridig på biblioteket. Det gäller att hitta ett exemplar som de vågar anförtro mig att läsa hemma...

Tjolöholms slott är väl värt ett besök, med all den tanke och omsorg som lagts ned i varje detalj. Det är en märklig byggnad, ja ett märkligt projekt, tillkommet i en brytningstid som gjorde det daterad redan efter några få år.