fredag 6 januari 2012

Livets små njutningar


Crème brûlée är en favoritefterrätt här i huset (hos de vuxna i alla fall), och när jag sitter med skeden i hand färdig att knacka hål på sockerskorpan, går tankarna gärna till Amélie, hon från Montmartre ni vet, som i väntan på att något skall hända i ensamheten ägnar sig åt livets små njutningar, så som "att knäcka skorpan på sin crème brûlée med en kaffesked".

Audrey Tautou som Amélie Poulain

Amélie från Montmartre är regisserad av Jean-Pierre Jeunet och kom 2001. Amélie växer upp med en kylig far och en nervös mor, hon undervisas i hemmet och har inga vänner. Så snart hon är stor nog flyttar hon till en egen lägenhet och börjar arbeta som servitris. Hon står inte på nära fot med någon. Men så en dag bestämmer hon sig för att försöka förbättra livet för sin omgivning och på vägen dyker det ena människoödet märkligare än det andra upp, på sina ändå alldagliga sätt. Filmen blev Audrey Tautous genombrott och fortfarande kan jag inte se henne i en film utan att Amélie också skymtar förbi.

4 kommentarer:

Hermia sa...

Tänk att det är över 10 år sedan den var ny, Amelie-filmen! Minns att vi, väninnorna jag såg den med på bio och jag, tittade på varandra efteråt och konstaterade att vi alla var kära i Amelie. Nu har jag den på klassisk VHS, men det var länge sedan jag såg den - men bilderna från den lever verkligen i minnet... Fantasisk fantasirik film på flera sätt.

Petra Rhodin sa...

Efter att jag skrivit inlägget i går satte jag på filmen och tittade på den medan jag strök, och kunde konstatera att jag fortfarande tycker lika mycket om den som när jag såg den första gången. Håller verkligen med om att den är fantastiskt fantasirik.

Nattens bibliotek sa...

Både filmen och creme brulé är favoriter.

Petra Rhodin sa...

Visst är de! Och inte får man nog i första taget.