lördag 4 februari 2012

Emilie Flygare-Carlén, Minnen af svenskt författarlif

Sista delen av Emilie Flygare-Carléns Minnen af svenskt författarliv handlar om författaren och publicisten Carl Fredrik Ridderstad. Ridderstads bibliografi är lång men mest känd är han nog för de romaner han skrev i den kombinerade följetongs- och mysteriegenren, så som Samvetet eller Stockholms mysterier, vilken kom ut i 26 delar om totalt 1700 sidor. Flygare-Carlén skriver om olika tillställningar Ridderstad förgyllt, brev han skrivit till henne och hans betydelse som publicist, och då just detta avsnitt inte intresserade mig så vidare värst vill jag bara avsluta med några rader om boken som helhet.

Att läsa Minnen av svenskt författarlif har varit som att läsa en klippbok, där författaren plockat ihop lite av varje som kan passa under samma rubrik; egna minnen blandade med brev och utdrag ur biografier och artiklar. Det har varit ojämn med fascinerande läsning om det svenska litterära landskapet i mitten av 1800-talet. Flygare-Carlén har utgått från att läsaren känner till författarna som tas upp och för att riktigt hänga med i svängarna har jag fått läsa med Nationalencyklopedin på ena sidan och Den svenska litteraturen på den andra. Och då blir också skillnaderna tydlig mellan att läsa litteraturhistorikernas texter och texter skrivna av de som var med när det begav sig, de som faktiskt var där. Båda behövs och jag är så glad att jag till sist fick möjlighet att läsa Flygare-Carléns minnen. Mest intressant är det hon skriver om sina personliga möten och de tillställningar hon själv varit med på och jag skulle vilja läsa mer om hennes eget författarliv. En del om sin uppväxt skall hon ha skrivit om i Skuggspel - tidsmålningar och ungdomsbilder, så nu håller jag tummarna för att biblioteket kan skaka fram den.

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

hennes böcker nytrycks ju fortfarande, intressant dam.

mimmimarie sa...

Det är så roligt att följa din serie om Emelie Flygare-Carlén. Välskrivet och informativt.Jag blir sugen att läsa något av henne igen.

Petra Rhodin sa...

Hon är verkligen intressant och det är roligt att åtminstone några av hennes romaner fortfarande ges ut. Mycket av det hon skrivit är fortfarande fin läsning.