söndag 11 mars 2012

Claes Hylinger, Utan ärende

Under bokrean plockade jag åt mig Claes Hylingers bok Utan ärende. Titeln var fin och formatet behändigt - perfekt att ha med i väskan för oväntade lästillfällen. Det visade sig att Utan ärende bestod av fyra olika texter utan större gemenskap, varav några tidigare publicerats på annat håll.

Hylinger intresserar sig för religiös och filosofisk kuriosa- riter, sällskap och fetischer. Han deltar i sufistiska riter, besöker en tillställning hos Parafysiska kollegiet, går på föredrag om krympta huvuden och hallucinerande fågelmän och lyssnar gärna på herrar som menar att verkligheten finns någon annanstans. Allt tycks föregå på gränsen mellan skämt och allvar.

Denna religiösa värld är till för män och Hylinger radar upp namn efter namn efter namn på herrar han känner, träffar eller som är kändisar och intresserar sig för samma saker som han själv. Kvinnor är uteslutna, den enda som nämns i sammanhanget är hustrun och hon förpassas givetvis upp på läktaren.

Hylinger besöker även Wilfred Thesinger för en intervju. Thesinger har kallats för den siste upptäcktsresanden och är mest känd för att ha levt i öknen tillsammans med beduiner och skrivit boken Arabisk öken. Thesinger är född i Etiopien och efter några skolår i England gav han sig ut på farofyllda äventyr. Syftet med expeditionerna tycks främst ha varit att få uppleva spänning och när Thesinger och Hylinger gemensamt ojar sig över att beduinkulturen drastiskt förändrats sedan motorfordonen kom verkar det främst vara för att europeiska ynglingar inte längre bjuds möjlighet till spännande äventyr bland exotiska folkslag.

Utan ärende var ingen bok jag uppskattade.

Men formatet var i alla fall behändigt.

7 kommentarer:

mimmimarie sa...

Jag har en Hylinger som hyllvärmare och hade fått för mig att han kanske skulle passa mig.

Petra Rhodin sa...

Utan ärende är det första jag läst av Hylinger och jag plockade till mig den på måfå. Han har ju givit ut en hel radda böcker och jag har ingen uppfattning om hans författarskap som helhet - kan bara konstatera att just Utan ärende inte var någonting för mig.

Einar J sa...

Hej Petra!
Jag tillhör en trogen skara Hylinger-beundrare som nästan blint köper allt från denne säregne författare. Så det kan vara nyttigt att konfronteras med andra synpunkter på hans texter.
Dock skulle jag vilja säga att den bok du läst inte tillhör hans allra bästa.
Innan du ger honom på båten: Prova gärna "Nya dagar och nätter", en bok med små obetalbara notiser om banaliteter i vardagen. Skrivna med den sorts sinne för det komiska i tillvaron som kännetecknar Hylinger när han är som bäst.

Petra Rhodin sa...

Hej Einar!
Att plocka något på måfå är inte alltid en bra ingång till ett författarskap. Har satt en liten pil vid "Nya dagar och nätter" i listan över Hylingers verk, skall kanske läsa den innan jag ger upp honom.

Bengt O. sa...

Ja ursäkta om jag är litet kors och tvärs
Men jag gillar Hylingers sätt att skriva vers.

Claes och mina restauranger i Stockholm och Paris.

Petra Rhodin sa...

Tack för dikten Bengt!
Och lite kors och tvärs vore det fint om vi var lite mer till mans.

Nattens bibliotek sa...

Jag har aldrig läst något av Claes Hyllinger men länge varit intresserad av att göra det. Nu efter din recension får han nog vänta ett tag till.