onsdag 21 mars 2012

Det och alla andra det

När jag stod framför lyrikhyllan på biblioteket för att låna Inger Christensens diktsamling Det blev det alldeles tomt i huvudet: jag kunde för mitt liv inte komma på vad författaren hette. Ingen fara tänkte jag, det är ju bara att slå på titeln i bibliotekskatalogen. 7200 träffar. Hm. Fick hjälp av en bibliotekarie, men inte heller hon lyckades begränsa sökningen - allt som hade det lilla ordet det med blev obönhörligen listat. Så det var bara att traska hem, friska upp minnet och gå tillbaka igen.

Men nu har jag fått fatt på Det och läser med allt större förtjusning.

Så träder de ut ur språket
Som om de var gjorda av ord
Så virvlas de in i språket
Som om de var gjorda av jord

Så svänger de fram och tillbaka
Mellan medvetenhet och blick
Tills alla har blivit så svaga
Att livet slår ner som en blixt

2 kommentarer:

Sam sa...

En riktigt fin dikt men vet du vad den heter.

Petra Rhodin sa...

Dikten finns på sidan 101 under samlingsnamnet "HANDLINGEN symmetrier" och har nummer 6.