torsdag 8 mars 2012

Göteborgskoloristerna på Stenungsön

På Galleri Koch i Stenungsund visar de under mars månad en utställning med fyra konstnärer som har anknytning till Stenungsön: Ivan Ivarson, Karin Parrow, Ragnar Sandberg och Erling Ärlingsson, och deras lärare på Valands målarskola, Tor Bjurström.

Ragnar Sandberg, Sommarkväll, 1933

Bjurström sa en gång att "jag tror att Bohuslän är världens underbaraste landskap för en målare", och att havet och dess sälta tillsammans med ljuset förvandlade färgerna på ett nästan magiskt sätt. Det var nog en uppfattning som delades även av hans elever: de femtiotal målningar som visas är färgstarka och i många av dem finns en påtaglig närhet till havet.

Stenungsön blev en populär sommarö redan under mitten av 1800-talet och många kom tillbaka år efter år för att ta salta bad och inandas den friska havsluften. Det är från detta avslappnade sommarliv, främst under 1930- och 40-talen, som många av motiven är hämtade: ljusa kvällar och segelbåtar, utflykter och hamnpromenader, hönor och sommarheta stilleben.

Alla fantastiska färger till trots var det Sandbergs lilla målning av en grå katt jag fastnade mest för. Tyvärr fanns den inte bland vykorten de sålde i samband med utställningen, (vilket inom parentes ofta händer - att just de målningar jag fastnar för på en utställning inte finns med bland de reproduktioner man kan köpa med sig hem) och inte har jag hittat den på nätet, så det är bara att pallra sig iväg till Stenungsund och ta sig en titt.

Karin Parrow, Kappsegling

Utställningen pågår till 26 mars.

4 kommentarer:

Gabrielle Björnstrand sa...

Sandberg, Ivarson och Schiöler - underbara målare. Den skulle jag gärna se, om jag var i närheten. Men så är det inte.

Petra Rhodin sa...

Håller med om underbara målare. Och det är bara att vara glad när något fint kommer till ens egen avkrok av världen.

Hermia sa...

För, inser jag när jag läser vad jag skrev, så länge sen som två år sedan såg jag Ivarson och Parrow på länsmuseet i Gävle. Gillade dem mycket och minns citatet som tillskrevs Ivarsson - "jag vill äta färg".. Älskade de tjocka lagren.

Petra Rhodin sa...

Lusten till färgen är verkligen påtaglig och det är inte för inte de kallas kolorister. Det är upplyftande måleri. Och inspirerande - en dag skall jag prova själv...