lördag 24 mars 2012

Olyckans förstfödde son

Jag läser vidare i Emilie Flygare-Carléns Skuggspel och nu handlar det om kriget mot Norge 1808. Gustaf IV Adolf vill bli kung över Norge och det veliga sätt på vilket kriget förs drabbar kuststaden Strömstad hårt. Inte nog med att alla inhysta militärer skall födas, de drar även med sig fältsjukan (tyfus) som skördar stora offer både bland soldaterna och civilbefolkningen. Från rikets ledning kommer order och kontraorder i en strid ström och i varje förmak i staden diskuteras politik.

Själva idén att spegla kriget och förvecklingarna som ledde fram till att "olyckans förstfödde son" Gustav IV Adolf abdikerar är det inget fel på och att Flygare-Carlén har tillgång till ett rikt material råder det tyvärr absolut ingen tvekan om. Hennes sätt att samvetsgrant redovisa allt, allt, allt tröttar ut även en så (i vanliga fall) entusiastisk Flygare-Carlén-läsare som undertecknad. Den ena taflan staplas på den andra och varje liten omständighet måste nödvändigtvis omständligt redogöras för och broderas uti det oändliga.

Och ändå fortsätter jag plikttroget att läsa: för att jag troligen inte kommer att kunna få tag på boken igen, för att jag har så förbaskat svårt att lägga ifrån mig en bok oavslutad, för att eh, hm, öh. Bara för att!

Inga kommentarer: