tisdag 20 mars 2012

Träd

Vi är lyckligt lottade som har fyra äppelträd och ett päronträd i trädgården. Högresta, knotiga, stabila. De är nog jämngamla med huset, alltså si så där 75 år, och jag tänker med tacksamhet på de som planterade dem. Allt för ofta har jag hört folk hävda att det inte är någon idé att plantera träd, att det tar för lång tid innan de blir stora och vackra - en sorglig inställning. Träd behöver förvisso sin tid, och den tiden kommer, bara man planterar sitt träd och tänker lite längre än sommaren som knackar en på näsan.

Träden i trädgården måste alltid ha haft någon som tyckt om och vårdat sig om dem, och vi gör vårt bästa för att fortsätta med omsorgerna. Träden är underbart vackra vid alla tider på året och inte minst nu när de just har blivit beskurna. Den skulpturala formen, som annars är dold av löv och vattenskott, kommer fram i all sin prakt.

Hallands brunnsäpple i mars

I rishögen nedanför äppelträdet har koltrasten bott i vinter och i nu sjunger han vackert för oss om kvällarna.

5 kommentarer:

mimmimarie sa...

Jag älskar också träd och hade de som levt före oss inte planterat hade vi inte haft något att njuta av idag. Så ut och planera mera.

Ingrid sa...

Jag blev så glad att läsa om dina fina gamla träd. Jag lever själv på en plats där så många gamla träd bara helt sonika skövlas för att man ska följa "senaste modet". Träd är kultur, träd är vackra stolta och de har rötter- i dubbel bemärkelse.

Gabrielle Björnstrand sa...

Det var ett ovanligt vackert äppelträd; liknar ett som min man och jag hade i vår trädgård. Men det var Signe Tillich, om jag minns rätt. Long time no see.

Josefin sa...

Åh vad fint att ni tar hand om träden! Idag har de just sågat ner alla äppelträd utanför "mitt" hus (hyreshus) och jag blev riktigt ledsen. De var ju så fina! Och det var inte någon liten beskärning, det var avsågning vid roten. Får hoppas att de planterar nya, men som sagt, det tar ju länge innan de vuxit till sig.

Petra Rhodin sa...

Josefin, så ledsamt med dina äppelträd! Att såga ner är snabbt gjort, men att få dit nya, lika ståtliga och egenartade tar tid.