måndag 23 april 2012

Ett slott och en amatördiktator

I helgen plockade vi fram en dvd med några avsnitt ur den brittiska tv-serien Jeeves och Wooster. Serien bygger på PG Wodehouse böcker om den unge gentlemannadrönaren Bertie Wooster, spelad av Hugh Laurie, och hans betjänt Jeeves, spelad av Stephen Fry. Både Laurie och Fry är i toppform och spelet dem emellan är det som lyfter serien. Men i helgen var det två andra saker jag fäste mig vid: huset Totleigh Towers och amatördiktatorn Roderick Spode.

Highclere castle, Hampshire
Totleigh Towers innehas av Sir Watkyn Bassett, far till den Madeleine Bassett som ständigt får för sig att hon skall gifta sig med Bertie. Totleigh Towers är en ståtlig byggnad och först i helgen slog det mig att det ju är samma hus som det i Downton Abbey, det vill säga Highclere castel i Hampshire. Huset är enormt men det är i stort samma sidor av det som används i de båda serierna: det ståtliga trapphuset, biblioteket, matsalen och korridoren som går runt hela huset på en av de övre våningarna.

En ständigt återkommande gäst på Totleigh Towers är "amatördiktatorn" Roderick Spode, spelad av John Turner. Serien utspelar sig på 1930-talet och driver hejdlöst med fascismen och dess brittiske ledare Oswald Mosley. Spode håller möten där han försöker elda (de ynkligt små) massorna till att bojkotta allt utländskt - speciellt paraplyer och grönsaker - och uppmanar alla män att bära kortbyxor så att de förträffliga engelska knäna skall synas. Spodes stora förebild är Mussolini och det finns en fantastisk scen där han i biblioteket på Totleigh Towers försöker härma Mussoinis kroppsspråk när denne håller tal.

Roderick Spode, spelad av John Turner

Spode och hans fascism är rakt igenom löjeväckande, men när man ser honom hälsa till sina anhängare genom att slå sig för bröstet med knuten högerhand och sedan sträcka den rakt ut, knyter det sig ändå i magen: det är den hälsning Breivik använt sig av när han kommit till rätten. Högerextremismen lever ännu, inte lika kraftigt som på 1930-talet, men det elände dess våldsglorifierande idéer för med sig påminns vi nu om varje dag rättegången i Norge pågår. Och de överlevande och de anhöriga får leva med det resten av sina liv.

4 kommentarer:

Lennart Erling sa...

Jag köpte serien på VHS när jag var i London med barnen för länge sedan. Vi hade sett den när den sändes och ville bara ha mer. Den är genial. Nu har jag den på DVD och den är första alternativ närhelst jag behöver kvalificerad verklighetsflykt. T ex vid förkylningar.

Petra Rhodin sa...

Jeeves och Wooster är verkligen underhållning när den är som bäst. Framförallt de två första säsongerna kan vi se om och om igen här. Har någon gång funderat på att läsa böckerna, men det känns överflödigt efter att ha sett en så förträfflig tolkning.

Bengt O. Karlsson sa...

Jag har bara sett ett par lösryckta avsnitt men kan trots detta instämma i lovorden. Dock Petra: det kan aldrig bli "överflödigt" att läsa böckerna, det kan jag försäkra dig.

Översättningarna av Birgitta Hammar är allmänt lovordade men den som har möjligheten bör definitivt hålla sig till originalversionen.

Petra Rhodin sa...

Du har säkert helt rätt Bengt, "överflödigt" handlar nog här snarare om att in för mig själv motivera en underlåtelse.