söndag 29 april 2012

Vitsippsbackar

Strax norr om Kungälv ligger Mariebergs naturreservat, som en smal remsa längs med Götaälv. Sonen har en kompis som bor en bit upp längs älven och jag har kört förbi Marieberg otaliga gånger, men det är först idag jag kommit mig för att stanna till och ströva omkring där en stund.




Området är uråldrig jordbruksbygd och fortfarande går här betande djur om somrarna. Lövskogen är artrik med alm, ask, al, ek, lind, lönn och rönn - i alla fall enligt skylten, själv har jag svårt att se skillnad på träden när de inte har några löv. Så här års är backarna upp längs Marieberget täckta av vitsippor som ivrigt lapar i sig av solen som obehindrat släpps igenom de fortfarande kala trädkronorna. På marken ligger fjolårslöven tätt och knastrar under fötterna medan man följer stigarna som till synes helt utan ordning slingrar sig mellan träden. Det är en fridfull plats, även om bruset från E45 på andra sidan älven tränger sig på, och redan imorgon tänker jag ta med familjen och en termos med te och göra ett nytt besök.

2 kommentarer:

mimmimarie sa...

Nu i lövsprickningen är naturen som vackrast och jag är glad att jag har några dagar ledigt att njuta av allt.

Petra Rhodin sa...

Ja, visst är det vackert! Och allt tycks hända på en gång så det gäller att ta det till vara.