söndag 20 maj 2012

Päronblomning


Under veckan har vårt päronträd av sorten Dubbel Filip blommat. Varje år täcks det gamla trädet av vita blommor och varje år njuter jag av synen samtidigt som jag oroligt tittar och lyssnar efter insekter. I början av veckan var här kallt, regnigt och blåsigt och inte en insekt syntes till, men så idag kom solen och värmen och plötsligt var det fullt med små djur i luften. Äppelträden har påpassligt börjat blomma just i dag(arna), men jag hoppas att insekterna inte missade päronträdet helt fast det råkade blomma i rusket.


Päronträdet blommar som sagt lika ymnigt och vackert varje år, men med frukten är det något annat: vissa år blir det så många päron att grenarna bågnar, andra år kan man räkna dem på ena handens fingrar. Vad det beror på vet jag inte. Kanske har det med tillgången på pollinerande insekter att göra  - vilket förklarar mitt oroliga spanande - eller så är det bara så att det gamla träder inte har kraft till att ge frukt en masse varje år utan behöver vila ibland

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Vilket praktfullt päronträd. Jag har också funderat på det där med frukttillgången- jag har nämligen också ett päronträd (inte alls lika stort och fint som ditt, dock) som har ytterst varierande "blomningsresultat". Kall vår är säkert en stor del av förklaringen.

Petra Rhodin sa...

Päronträdet är verkligen fantastiskt och som jag skrivit förut här på bloggen: jag är så tacksam mot de som en gång planterade träden och de som sedan skött om dem under alla år. Vi gör vårt bästa för att fortsätta vårda dem.