torsdag 28 juni 2012

Skulptur i Pilane 2012

Även i år anordnas Skulptur i Pilane nära Kyrkesund på Tjörn. I det vackra kulturlandskapet kring Pilane gravfält kan man ströva omkring bland fornlämningar, får och skulpturer. Vi var där en härligt sommardag, med blå himmel och långt böljande gräs - fåren måste ha blivit släppta i hagen sent i år.

Jaume Plensa, Grand latent blanc, med får.
Tony Cragg hänger i och hade i år med två skulpturer, varav den ena var ny: Discussion, en koloss av intrikata ansiktsformationer som vi var upptagna med en bra stund.

Tony Craigg, Discussion, detalj.

Högt uppe på berget ståtade Zhang Huans installation Spread the sunshine over the earth bestående av lämningar efter ett 400 år gammalt kinesiskt tempel och en nytillverkad skulptur i glasfiber av Mao Zedong. Tankarna gick osökt till kulturrevolutionen med dess fasor och förstörelse av såväl människoliv som kulturskatter.

Zhang Huan, Spread the sunshine over the earth



Att få tempelinstallationen på plats har nog inte varit helt enkelt och tyvärr hade den känsliga marken uppe på berget blivit ödelagd av tunga maskiner. Det såg förskräckligt ut och man tycker att de kunde ha bemödat sig lite mer om att värna naturen vid arbetet.

Årets höjdpunkt var nog ändå Cleas Hakes installation Wall Street. Att gå bland dessa skyskrapor och portvalv uppbyggda av massiva granitblock var mäktigt. Och min bild gör den absolut inte rättvisa, en mycket värdigare finns på Skulptur i Pilanes hemsida. Men bättre är förstås att åka dit, gå in bland blocken, känna på stenen och verkligen uppleva vad bra skulptur kan vara.

Cleas Hake, Wall Street

Årets omgång av Skulptur i Pilarne är den sjätte i ordningen och pågår till 16 september.

Förra årets utställning skrev jag om här.

2 kommentarer:

annabrodowinzaina sa...

Jag har sett utställningen tre gånger tror jag, skrivit i SvD två gånger i alla fall, och tycker att det är ett mycket imponerande initiativ. Eftersom det har varit stekhett där varje gång jag har varit där tänker jag mig att det är så i år också. Har helt enkelt svårt att föreställa mig att det kan regna i fårhagen, vilket det naturligtvis gör då och då. Jag gissar att du bor på Tjörn eftersom du ofta skriver om utställningar där.

Petra Rhodin sa...

Hej Anna!
Visst är det ett fint initiativ! Vi missade första året, men sedan har vi besökt utställningen varje sommar.
Jag bor i Kungälv och är ofta på Orust, så Tjörn ligger behändigt där emellan. Att Skärhamn fick äran att inhysa Nordiska akvarellmuseet har betytt mycket för konstlivet här i södra Bohuslän.