söndag 8 juli 2012

Dofternas tid i trädgården

Jag har länge önskat mig en ros som klänger i trädkronorna och nu har jag en! Den har en fyra fem år på nacken vid det här laget och tycks trivas fint vid det gamla äppelträd den har fått att klättra i.


Vid förrådet står en gammaldags ros som blommar och doftar underbart. Tyvärr har svartfläcksjukan tagit över bladen, eller om det är rosrost, eller både och. Hur som helst samlar jag mig till motangrepp. Medicinen skall vara att plocka bort de angripna bladen och bränna dem. Rosen lär bli bra kal för nästan alla blad är angripna...


Att sitta på altanen och läsa bland doftande blommor är inte dumt. Har just avslutat Kristina Ekero Erikssons Årstafruns dolda dagböcker och vad bättre hjälp att förflytta sig ett par hundra år tillbaka i tiden kan man få än doften av smultronschersmin och kaprifol? Mer om Årstafrun Märta Helena Reenstierna i sinom tid.





2 kommentarer:

mimmimarie sa...

Jag har en likadan som blommar och doftar ljuvligt just nu. Helena heter den och slingrar sig upp i ett gammalt körsbärsträd.

Ingrid sa...

Det är en härlig tid just nu- morgnar med dis och dofter- jag har också en smultronschersmin som sprider sina vita blommor och väldoft... (en klängros är en dröm än så länge... men min Lichtkönigin Lucia är som vackrast nu).