onsdag 22 augusti 2012

GÖR VAD DU VILL

Den gångna sommarens mest uppskattade högläsningsbok hos oss var utan tvekan Michael Endes Den oändliga historien (1979). Jag läste den själv som barn, flera gånger, och vet att jag tyckte mycket om den. Men det var också ungefär allt jag kom ihåg och kunde bara ge mycket vaga besked när barnen frågade vad den handlade om. Och så tycks det vara med många av de böcker jag läste i den omtalade bokslukaråldern: jag minns att jag läst dem men kommer sällan så noga ihåg vad de handlade om. Nå väl, nu är boken läst igen och jag tyckte om den även nu.

AURYN
Bastian Balthasar Bux flyr in på ett antikvariat undan sina plågoandar till skolkamrater. Där inne träffar han herr Koriander och blir så nyfiken på den bok denne läser att han inte kan låta bli att sno den. Han gömmer sig på skolans vind och uppkrupen på en hög gamla gymnastikmadrasser börjar han läsa Den oändliga historien.

Fantásiens barnakejsarinna är sjuk och hennes rike hotas av ett Ingenting som skoningslöst griper omkring sig. Barnakejsarinnan utser pojken Atruju av grönhudingarnas stam som sitt sändebud och tillsammans med lyckodraken Fuchur letar han efter ett botemedel som kan göra Barnakejsarinnan frisk igen och rädda Fantásien. Bastian läser andäktigt om Atrujus sökande och dras så småningom bokstavligen själv in i historien. Bastian kommer till Fantásien och får bära Barnakjesarinnans symbol AURYN. Symbolen med den uppfordrande uppmaningen GÖR VAD DU VILL ger sin bärare oinskränkt makt att uppfylla sina önskningar och Bastian dras in i en malström av otyglade fantasier.

Endes böcker är härlig sagoläsning för både stora och små. Sidorna är fyllda med underliga och färgstarka figurer och miljöer, och det är med spänning man följer Atrujus och Bastians äventyr. Och på vägen tas de stora frågorna upp, som vart våra önskningar kan föra oss, vad som är gott och ont, vad som är viktigt i livet. För vad innebär det egentligen att göra vad man vill?

Inga kommentarer: