söndag 23 september 2012

Marstrand och Ingrid Bergman




Familjens tidspussel resulterade idag i att jag fick ett par timmars hålrum på Marstrand. Efter att ha regnat och blåst mer eller mindre konstant i två veckors tid var det idag nästan stilla, till och med solen vågade sig fram en stund. Luften var så härlig att andas att man ville hålla på varje andetag för att riktigt kunna njuta av det. Efter att ha strosat runt en stund på de höstlugna gatorna satte jag mig på ett kafé, drack te och läste i Charlotte Chandlers biografi över Ingrid Bergman. Texten är väl ingen stilistisk triumf direkt men trevlig läsning lika väl, på sitt anekdotiska vis:
I april 1942 fick Ingrid beskedet att Selznick hade ordnat en roll åt henne i Casablanca på Warner Brothers. Hon blev inte speciellt glad.
"Jag har aldrig varit särskilt bra på att välja de bästa eller mest framgångsrika filmerna, fastän jag drömde om att bli oberoende och framgångsrik nog att göra det. En film som jag definitivt inte skulle ha valt var Casablanca och det är den film som har blivit mest älskad och ihågkommen av alla mina filmer. Vart jag än går frågar folk mig eller berättar för mig om Casablanca."
Så kan det gå. Men som Ingrid själv uttrycker det i boken "Tur har varit väldigt viktigt i mitt liv."

Foto: Petra Rhodin

2 kommentarer:

Bengt O. sa...

Intressant. Tydligen hade man det knepigt att finna en skådespelerska för rollen som Ilse Lund Lazlo. En som verkligen tackade nej var Hedy Lamarr, eller Eva Marie Kiesler som hon egentligen hette. Eva Marie rymde till USA från sin nazistiske make där hon blev en framgångsrik skådespelerska men dessutom uppfinnare av "the spread-spectrum patent" eller, som vi ju säger idag, "simultaneous multi-channel operations."

Så det gick ju bra ändå och samtidigt fick Bergman,om än motvilligt, sin stora chans.

Petra Rhodin sa...

En anledning till att det var svårt att hitta skådespelerska kan ha varit att manuset länge var ofullständigt. Bergman säger i boken att hon tyckte det var svårt att spela när hon inte visste hur det skulle sluta: om Ilse skulle välja Rick eller Lazlo. Det var först när de filmat ett av sluten och alla kände att det var det rätta som det avgjordes.

Bergman trodde som sagt inte mycket på Casablanca men var övertygad om att hennes nästa film, Klockan klämtar för dig, skulle bli en både konstnärlig och publik framgång. Men Hemingway tyckte den var bedrövlig och filmen försvann snart i skuggan av Casablanca.