söndag 7 oktober 2012

Ett fynd!

Hittade denna fina lilla diktsamling på ett antikvariat på nätet och tycker mig ha gjort ett riktigt fynd. Jag följer Gabrielle Björnstrands blogg Gabis Annex med stort nöje och det är så roligt att nu få chansen att läsa hennes ungdomsdikter. Min elefant och andra dikter kom ut 1966 som nummer 37 i Bonniers Nya lyrikserien. Kan vara bra att veta i fall ni vill försöka hitta den och läsa själva. Till dess får ni hålla till godo med titeldikten:







Min elefant

Myskoxarna och likaså havshästarna
är ovanliga nuförtiden
man ser dem sällan i humlegården
elefanter är också sällsynta djur
dom pissar för mycket i parker och är lite dyra i drift
därför är min elefant
lite bortkommen nuförtiden
han tycker om flöjt och musslor
och det gör honom dubbelt besvärlig
jag har försökt sälja honom men får inga anbud längre
han pratar jämt med mig om båtar med barkade segel
och att segla nån annanstans
med flöjter och massor av musslor
och arton sorgögda flöjtsolister att dansa ringlekar med
ibland tycker jag nästan som parkföreståndaren
att han är lite dyr och rätt tröttsam
i smyg har jag ofta tänkt
att jag borde slänga ut elefant på gatan
men så är det ju det
att jag har en båt
som ligger i marvatten
på varvet ute vid havet

5 kommentarer:

Gabrielle Björnstrand sa...

Vad fint att du hittade denna lilla bok. Och jag ska inte börja peta i mina ungdomssynder. Men berätta att jag var arton när den skrevs. Och nitton när den kom ut.

The way of all Things.

Karin S sa...

Jättegullig.

Petra Rhodin sa...

Här finns ingen anledning att peta. Det är bara att njuta av charmen och häpna över vad en artonåring med talang kan få ihop. Förutom Min elefant fastnade jag speciellt för Orden, som säger så mycket om att vara tonåring, och Vernissage på galleri observatorium, så träffsäker och rolig!

Gabrielle Björnstrand sa...

Ja, Vernissagen var bra, det minns jag.
Skrevs efter en dito med Ulf Wahlberg.

Kul att ni båda är med.

Gabrielle Björnstrand sa...

Och så glömde jag det mest självklara: Tack för att du "fyndade" mig.