tisdag 16 oktober 2012

Hårda material

Jag är svag för skulpturer av sten och betong, dessa hårda, råa material med tyngd och otymplighet, med grovkorniga ytor som kan poleras spegelblanka. Så gissa om jag blev glad när jag tittade in på Mimers konsthall efter dagens biblioteksbesök och fick se Kerstin Dahl-Noréns skulpturer. Svällande organiska former som verkligen utnyttjade materialens möjligheter. I alla fall vad det gick att se...

Sten är ett taktilt material och för att riktigt uppleva stenskulpturer måste man ta på dem, så döm om min förvåning när jag fick se den stränga skylten om att inte röra konstverken. Stenskulpturer man inte får ta på, vad är det för strunt! Mycket av en stenskulpturs uttryck når man genom känseln: formen, ytstrukturen, temperaturen, hårdheten. Visst kan man bilda sig en uppfattning bara genom att titta, men för att verken skall komma till sin rätt måste man få låta fingertopparna vandra, lägga kinden emot och trycka lätt med händerna.

Nå väl, jag är en skötsam människa och höll tassarna borta, men kände mig verkligen snuvad på konfekten.


Vid sidan om skulpturerna visas även färgstarkt måleri av Tina Haldorsson.


Utställningen Måleri och skulptur i Mimers konsthall i Kungälv pågår till och med 10 november.

Inga kommentarer: