onsdag 17 oktober 2012

Hjalmar Söderberg, Förvillelser

Tomas tänkte på Märta Brehm. Han behövde endast sluta ögonen för att känna hennes mjuka flickgestalt glida in i rummet, sjunka ned på soffan vid hans sida och linda armarna om hans hals. Om några år skulle han vara en berömd läkare med en tjugotusen kronor om året; men han kunde mycket väl gifta sig redan när han hade fyra eller fem tusen. Vilka kvällar i skymningen, helst på vintern, då snön yrde kring gathörnen! Han vågade inte ens tänka på bröllopsnatten. Och vilka middagar de skulle ge...
Tomas Weber är en ung student i Stockholm och söker sin plats i vuxenlivet. Till synes bekymmerslöst följer han de infall han får i stunden, styrd av minsta motståndets lag. Han studerar lite lojt men driver mest omkring på Stockholms gator, tar sig ett glas på någon krog och förälskar sig lätt. Han har en kort affär med ett biträde i den butik där han köpt ett par dekadenta röda handskar, han gör en flicka i familjens bekantskapskrets med barn, han lånar pengar med hjälp av förfalskade namnteckningar hos en "tegelhandlare". Till slut kommer ändå konsekvenserna av hans handlande i kapp honom med påföljande ruelse i näst intill ohanterliga mått.


Vi får följa Tomas under knappt ett år och den ena händelsen följs tätt av den andra, så tätt att varken Tomas eller läsaren riktigt hinner smälta det som sker. Stockholm och stämningarna kring sekelskiftet är påtagliga och förebådar senare verk av Söderström, det är i denna miljö och tid alla hans romaner utspelas. Även om livsleda och ungdomlig ansvarslöshet är viktiga teman i Förvillelser flyter romanen fram på en underström av entusiasm, säkert ett resultat av den glädje och ungdomliga självkänsla Söderberg drevs av medan han skrev:
Jag gick i ett feberrus av lycka medan jag skrev den, och när den var färdig, tyckte jag att den var alldeles så som en bok skulle vara.
Förvillelser är Söderbergs debutroman och väckte en viss uppståndelse då den kom ut 1895, inte minst för att en recensent Molander i Aftonbladet menade att romanen var ett av "de okyskaste alster av svensk penna, som i våra dagar smugit sig ut i bokmarknaden utan förseglat omslag". Söderberg gick i svaromål och det blev en del skriverier. Genombrottet som författare fick Söderberg dock först med nästa roman, Martin Bircks ungdom, sex år senare.

4 kommentarer:

Einar J sa...

Jag har just läst "Den allvarsamma leken". Fantastisk bok! Det slår mig när jag läser ditt inlägg att även där dyker Märta Brehm upp i ett kortare avsnitt. Man anar att det fanns en del "väninnor" i Söderbergs liv som hade sina alias i romanproduktionen...

Petra Rhodin sa...

Jag tycker också mycket om Den allvarsamma leken, och Doktor Glas förstås, och efter att ha läst de båda flera gånger var det liksom dags att läsa mer av Söderberg.

Det fanns nog en del väninnor Söderberg kunde relatera till i sina böcker, och de tycks ha blivit besvärligare med åren :). I Förvillelser tar Tomas Weber för sig ganska obekymrat och utan motstånd. Nu råkade ju Märta bli med barn men det bekymret tar andra hand om. Men om Tomas Weber väljer och vrakar så är det väl just det Arvid Stjärnkvist får erfara: det är inte bara att göra och välja som man vill i kärleken.

Klemperer sa...

Tack för ditt inlägg. Som i "Ingrids boktankar" finns här så många vackert rekommendationer! Jag måste beställa någonting av Söderberg från bokbörsen nästa gången. Det är lite svårt att hitta svenska böcker i Tyskland. "Förvillelser" finns på "project Gutenberg". Det är naturligtvis inte så bra som en bok - men jag kan läsa lite...
Jag vet inte om jag förstår det på riktigt - men jag hoppas at det är säkert "välja" och blir glad många många år i kärleken^^? Du vet mycket om Söderberg, förstås, och jag vet ingenting^^. Jag kommer att läsa boken - därefter vet jag mer, kanske :)

Petra Rhodin sa...

Projekt Gutenberg är ett fint initiativ men även jag föredrar att läsa böcker. Hoppas du får fatt i något av Söderberg, nog borde även de stora nätbokhandlarna (Adlibris, Bokus) sända böcker till Tyskland!?

Visst väljer man i kärleken men det krävs att båda väljer och respekterar varandra för att det skall bli bra:).