lördag 24 november 2012

Citat

Ingen projektil kan träffa hjärtat med så förlamande kraft som en punkt satt på rätt ställe.
Isaak Babel

Är mitt uppe i läsningen av Bodil Malmstens Så gör jag - konsten att skriva, och då får man ta del av många tänkvärda citat.

Jag känner inte till någon stor författare som inte har varit en riktigt stor läsare. Kärlek kommer ur kärlek, och litteratur kommer ur litteratur.
Kerstin Ekman

Alla bra böcker har en sak gemensamt,
de är verkligare än om de verkligen hade hänt.
Ernest Hemingway

Förmågan att ha flera motsatta idéer i huvudet och ändå fungera är tecknet på en förstklassig intelligens.
F. Scott Fitzgerald
Uppdaterat sent på kvällen: Jag hade citerat Isaak Babel fel! Fy skäms på mig. Projektil skall det ju vara, punkten som projektil, inte punkten som en punkt som bara står där och skräpar.

6 kommentarer:

vikboblogg sa...

Tack för blogg och fina citat - i dem skriver jag under på vartenda ord.

Petra Rhodin sa...

Malmsten har samlat på sig många bra citat i sin skriva-bok, mer om den sedan.

Vad roligt att du kommenterar här!

Ingrid sa...

Vilka fina citat- jag står i kö på Malmstens bok så jag förstår att jag har något att se fram emot....

Petra Rhodin sa...

Citaten är bland det bästa med den boken :).

Einar J sa...

Gillade särskilt F Scott Fitzgerald-citatet. Som för övrigt tillhör de författare som jag ännu inte läst, men borde ha.

Petra Rhodin sa...

Jag har inte heller läst F Scott-Fitzgerald, men det skall väl kunna bli av någon gång. Hans noveller skall ju vara något extra. Har jag hört...