söndag 18 november 2012

Plats i bokhyllan!

En barnloppis hos Handelsman Flink på Flatön förra helgen fick mig att börja rota i kartongerna på vinden. En hög att spara, en att slänga och en till loppisen. När väl barnsakerna var sorterade och ett par gamla hyllställningar utslängda fick vi plats att resa två bokhyllor på vinden. Två tomma bokhyllor! Så nu håller jag som bäst på att gå igenom våra böcker. Och det är alltid lika spännande.

Det jag själv har tagit in i boet har jag hyfsad koll på, men så är det ju böckerna J bidrar med och alla de böcker svärmor kommer med, av vilka många i sin tur härrör från svärfar. Bland "mina" böcker hittade jag dock Maria Gripes Agnes Cecilia och blev jätteglad. Trodde den hade försvunnit. Nu är högläsningen för barnen till jul i hamn.

Har också funnit tre nummer av Quo Vadis från 1948-49. Hörrör antagligen från svärfar eller hans far. Tycks innehålla essäer och andra lärda texter och med skribenter som Frans G. Bengtsson, T.S. Eliot och Francoise de la Rochefoucauld kan man ju inte bli annat än nyfiken. De hamnar i att-läsa-högen. Quo vadis skall i alla fall vara latin och betyda Vart går du?

Ett par andra gamla skrifter skriker om omvårdnad. Undervisning för infanteristen från 1909 håller på att falla isär alldeles och inte mycket bättre är det med Jägerskiölds Om spel och parningslekar bland djuren. Får se vad vi kan göra åt dem, till restaureringshögen så länge.

Ett par lånade böcker dyker också upp. Aj, aj ,aj, de hamnar i dåligt-samvete-högen.

Men mest växer ändå nyfiken-på-högen med romaner av Tore Zetterholm, Arvid Rundberg, Lázló Németh, Hans Peterson...

Svärmor kom förbi och fick med sig ett par böcker hem igen, bland annat en diktsamling av Cora Sandel som hon råkat sortera ut av misstag och som jag nog får se till att låna tillbaka igen.

Störst blir ändå högen med det som skall arkiveras på vinden. Och kvar står jag med lite glapp i bokhyllan i biblioteket. Härliga utrymmen för nyförvärv...

2 kommentarer:

mimmimarie sa...

Härligt med plats för nyförvärv.

Petra Rhodin sa...

Visst är det!