tisdag 13 november 2012

Roj Friberg på Bohusläns museum

Igår var jag på Bohusläns museum i Uddevalla och såg en utställning med verk av Roj Friberg. Teckningar, målningar och masker. Så här en måndagseftermiddag i november var jag helt ensam i konsthallen och det var fantastiskt skönt att få titta på allt i lugn och ro. Att i tystnaden och stillheten kunna sjunka in i Fribergs fantasirika och suggestiva måleri.

Roj Friberg, Färjeläge, 2008

När det okända träder fram i texten/ bilden uppstår något nytt, utanför analysen, med en ännu oanad innebörd. Detta nya, detta aldrig tidigare sedda, aldrig tidigare lästa, är magiskt och förändrande - det är den kreativa beröringen, njutningen.
Säger Friberg om sin egen kreativa process och denna kreativa beröring smittar liksom av sig på betraktaren. Det fantasirika i bilderna får tankarna att löpa och ögonen att se även sådant som (kanske) inte finns där. Stenarna i gräset blir människor, träden sagoväsen och fasaderna rämnar framför ögonen på en. Ibland riktigt vibrerar bilderna av innehåll som laddas ur i en förnimmelse av hela händelseförlopp.
Roj Friberg, Dröm

Jag blev mycket förtjust i de mättade färgerna och den taktila utstrålningen: känslan av det buskiga i trädens grenverk i Byaråsen, den luddiga mjukheten i Norskt landskap och det läderartade i Ryggtavlor var så stark att jag liksom förväntade mig att verkligen kunna känna det om jag strök med handen över målningarna.


Roj Friberg, Ryggtavlor
Utställningen är omfattande och de flesta av de för Friberg karaktäristiska motiven finns med: mystiska landskap, förfallna fasader, överdådiga interiörer och människor i mer eller mindre spöklik upplösning, gärna i massor. Detta var min första bekantskap med Fribergs konst och jag blev absolut nyfiken på att se mer. Vill ni se utställningen i Uddevalla så blir det dock till att sätta fart då den bara pågår till 18 november.

7 kommentarer:

Gabrielle Björnstrand sa...

Har alltid tyckt om honom. Men det är för långt bort.

Intressant hur han recyclar Böcklin - De dödas ö- i "Färjeläge", och dito med Turner i hamnbilden. Men det är förstås ändå Friberg.
Ryggtavlorna kan påminna mig om en inställning som har funnits också hos Jan Håfström; hans "Farmor" låter människoansiktet både uthärda och vittra framför våra ögon. Samma med de där ryggarna. Fint.

Petra Rhodin sa...

Apropå återvinning tyckte jag mycket om Fribergs tigermålningar inspirerade av Carl Fredrik Hill.

Gabrielle Björnstrand sa...

Ah! Finns det en bild på webben? Ska kolla.

Petra Rhodin sa...

Säg gärna till om du hittar någon.

Många av verken på utställningen var inlånade från privata samlingar vilket kanske kan förklara varför det inte är helt enkelt att hitta bilder av verken på nätet.

Eller så har jag inte lärt mig leta ordentligt...

Gabrielle Björnstrand sa...

Men den här svajiga videofilmen från Edsvikens retro såg du väl? http://www.youtube.com/watch?v=OBqu6WEoaeA

Jag föredrar hans exteriörer av gamla hus (ruinenwert), interiörer, och underliga landskap - framför människofigurerna av mer allegorisk art; maktens skallar s.a.s. Det gjorde Goya bättre.

Men jag gillar att Friberg är/har varit så produktiv. Ibland hjälper det upp verket som helhet.

Petra Rhodin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Petra Rhodin sa...

Nu har jag sett den - blev nästan sjösjuk på kuppen :)- men vissa av stillbilderna var ju helt okej.

Har beställt Lars Nybergs bok om Friberg, hoppas mycket på den.