måndag 17 december 2012

Förlåt mig mina synder. De är äkta och mycket starka.

Sagt av Thomas Nydahl i hans bok Inre frihet. En bok innehållande fragmentariska anteckningar från ett skrivande liv under åren 2005-2006. Eftertänksamma funderingar och skarpa analyser varvas med bittra utfall, bakåtblickar samsas med så väl utblickar som inblickar. Åren som arbetare på en färgfabrik med vämjeliga arbetsförhållanden gör sig påminda, världens konflikter tränger sig på och de egna bekymren med sjukdomar, alkohol och ångest tar mycket kraft. Men livets glädjeämnen finns där också, i form av "musik, litteratur, mat, vin och kärlek".

Nydahl skriver rättframt och utan sidoblickar, utlämnande - men bara av sig själv. Nära och kära finns där omkring honom men får behålla sin integritet. Något som kan tyckas självklart men som i dagens flöde av litteratur där författare utan skrupler ställer ut sina närmaste till allmänt beskådande känns det riktigt uppfriskande med någon som vet att dra gränser.

En central händelse i Nydahls liv under den tid som boken täcker är att han säger upp bekantskapen med kulturredaktören på Kvällsposten, efter 26 år som medarbetare på tidningen.
Efter att äntligen ha tagit steget och lämnat Kvällsposten är jag i alla avseenden en fri människa: hellre de sista slantarna på krogen en torsdagskväll än en pension från familjen Bonnier. Livet som skriftställare utanför de etablerade förlagen har format och härdat mig: nu vågar jag kasta mig ut från klippan. Jag kan se mig i spegeln!
Det är ett stort steg att ta och frihetens pris är ekonomisk otrygghet. Med det tycks ju glädjande nog ha gått bra, att döma av aktiviteten på Nydahls blogg Vaka över ensamheten och den regelbundna strömmen av böcker utgivna på eget förlag.

Inga kommentarer: