söndag 24 februari 2013

Ulla Ekh, Snöängel

Ulla Ekh föddes 1946 i Överstby i Norrbotten. Hon har skrivit noveller, poesi och en rapportbok om Råne älv. Ekh är mest känd för novellen Potatishandlaren från 1985 vilken har filmatiserats av Lars Molin.
Diktsamlingen Snöängel kom 1989 och är det första jag läser av Ekh.


Dikterna i Snöängel är vardagsnära och det finns något konkret och handfast över dem som jag fastnade för. I samlingens första del får vi glimtar från en flickas uppväxt i ett hem där man ständigt måste vända på slantarna. Skolans kamin brinner och elden släcks med flickans nya jacka, på rasterna byter hon samlarbilder med kamraterna och livets hårda villkor står sida vid sida med de hoppfulla möjligheterna.

I andra delen är det korta dikter med ett tydligt glesbygdsperspektiv, pyrande ilska och bitande torra konstateranden:
Sommaren
vill dom ha
och en flik av barndomen

dom samlas i sommarstugorna
kommer långt ifrån

sågar ved
fiskar gädda
sjunger i natten

vi får bidrag till vägen
ska väl inte klaga

vi fortsätter att bjuda
och värjer oss i snön

vi har ju april
för oss själva
I tredje delen är det kärlek och parrelationer som står i fokus. Jordnära kärlek i vardagen bland fjäll och snö, osnutna ungar och hårda kökssoffor.

I ett försök att bredda min lyrikläsning försöker jag plocka med mig något från lyrikhyllan på biblioteket varje gång jag är där. Lite så där på måfå och gärna någon jag inte hört talas om tidigare. Metoden har väl inte alltid varit lyckosam men ibland blir det bra, som med denna Snöängel.

2 kommentarer:

mimmimarie sa...

Ja, det är ju mycket talande. Som glesbygdsbo känner jag igen mig i detta.

Petra Rhodin sa...

Ekh har skrivit flera dikter på samma tema. Man riktigt hör det sammanpressade, den knutna näven i fickan, det defensiva och föraktfulla i samma andetag. Det är nog många runt om i vårt glesbefolkade och ofta karga land som skulle kunna känna igen sig i andan i Ekhs landsbygdsdiktning.