fredag 8 mars 2013

En enda natt

När Ingrid Bergman läste manuskriptet till En enda natt tyckte hon att det var "rena smörjan" och när den var klar karaktäriserade hon den som "en underhållningsfilm som inte var särskilt underhållande". Men hon ville inte stöta sig med Gustaf Molander och Gösta Stevens vilka hon haft ett så givande samarbete med i flera filmer. Samtidigt som En enda natt diskuterades fick Bergman nys om En kvinnas ansikte (som jag skrivit om här) och den ville hon gärna vara med i. Hon kom därför överens med Molander om att hon skulle spela med i En enda natt om han övertygade de motvilliga filmdirektörerna på SF att låta henne spela i En kvinnas ansikte. Bergmans namn skulle också stå först i rollistan i de båda filmerna.

Ingrid Bergman och Edvin Adophson i En enda natt
I En enda natt kommer ett kringvandrande sällskap till överste Magnus von Bredes (Olof Sandborg) marker och slår upp sitt tivoli. Den glade och burduse Valdemar Moreaux (Edvin Adolphson) sköter karusellen och har ett förhållande med tivolits ägare Helga Mårtensson (Aino Taube). När Översten besöker tivolit för att se vad det är för ett sällskap som intagit hans marker lägger han märke till Valdemar och slås av dennes likhet med hans egen far. Det visar sig att Valdemar är Överstens son, resultatet av en natt med en cirkusaktris.

Valdemar lämnar tivolit och bosätter sig hos Översten för att lära sig aristokratins seder och bruk. På godset finns även Överstens skyddsling Eva (Ingrid Bergman). Överstens önskan är att Valdemar och Eva skall gifta sig och föra godset vidare i släkten. De unga tu är till en början inte särskilt intresserade men så småningom fattar de tycke för varandra. Valdemars burdusa och fysiska syn på kärleken krockar dock med Evas svala och distanserande syn på den samma. Valdemar finner sig snart som åsnan mellan hötapparna. Var passar han bäst, på godset med Eva eller på cirkus med Helga?

Ingrid Bergman och Edvin Adolphson i En enda natt
Bergman och Adolphson är ett stiligt par och både kläder och interiörer är påkostade. Det är också roligt att se Erik "Bullen" Berglund som Överstens strame hovmästare. En roll helt annorlunda än de mer skojaraktiga roller jag sett honom i tidigare. Annars är det svårt att se vad som är tanken med filmen. Eva är, till Överstens missnöje, intellektuellt intresserad, men hon ägnar sig också gärna åt hästar, hundar och jakt. Hennes syn på äktenskap och kärlek är grumliga och att en kvinna skulle bli frigid av att läsa nationalekonomi och filosofi känns inte trovärdigt, lindrigt sagt.

En enda natt spelades in före En kvinnas ansikte men hade premiär efter. Regissör var Gustaf Molander och manuset skrevs av Gösta Stevens efter romanen En eneste nat av Harald Tandrup.

Inga kommentarer: