måndag 17 juni 2013

Får jag lov?


Att samlas för dans och lekar har folk gjort i långa tider. Det krävs inte mycket för att ordna en dans: ett någorlunda plant underlag, en musikspelare och det är bara att sätta igång.

På Bohusläns museum visar de i sommar en utställning om dans, dansplatser och dansmusik, från 1800-talet och fram till idag. Förr dansade man ofta ute, på backar och ängar, senare kanske inne på en loge, där golvet var jämt och det fanns skydd för väder och vind. I slutet av 1800-talet började man anlägga dansbanor och så kom Folkets park. Spelemännen avlöstes av dansband och discjockeys, och popartister började kom till dansplatserna för att uppträda.

Jag gick runt en bra stund bland utställningens kläder och skor, skivor och affischer, instrument och dansbesökares berättelser, blev nostalgisk och tänkte på sommaren då jag var sexton år och gick på Ellös folkets park varje lördag. Ljusa sommarnätter, hög musik, första förälskelsen...

Dansen som gemenskap, förväntan och glädje, men också oro och brustna hjärtan. Med enkla medel fångar utställningen så mycket och för alla som någon gång själva gått på dans är det inte inte svårt att fylla i själv, ackompanjerad av dansmusik från då och nu.

Utställningen pågår till 3 november.

2 kommentarer:

Anna sa...

Det är alltid fina utställningar där. För ngt år sedan var det bohusstickning som jag tyckte var mycket intressant.

Petra Rhodin sa...

Håller med, om intressanta utställningar och bohusstickning. Och hade mina färdigheter med stickorna varit större hade jag gärna gjort mig något från alla de fina mönster de har.