fredag 7 juni 2013

Konstutflykt till Skärhamn

Alice Neel, Hartley och Ginny, 1970, akryl
Nordiska akvarellmuseet i Skärhamn ställer i sommar ut teckningar och akvareller av den amerikanska konstnären Alice Neel. Neel är mest känd för sina färgstarka porträttmålningar och tre stora oljedukar finns med på utställningen: kraftfulla målningar med personlig karaktär som jag gärna skulle se fler av. Hennes teckningar var dock ingenting för mig: bitska på ett tröttsamt vis, som om det ärliga skulle ligga enbart i det fula. Men det fanns några riktigt fina akvareller. Speciellt fastnade jag för Barnbarnet, för dess murrigt mjuka färger och dess innerlighets skull.

Alice Neel, Barnbarnet, 1927, akvarell

Utställningen med Alice Neel pågår till och med 8 september.

Mitt emot akvarellmuseet ligger Galleri 31 och där föll jag pladask för Anna Gärbergs djurskulpturer. De små hästhuvudena i raku var fantastiskt fina! Skulle gärna tagit med mig alla hem; jag tror aldrig jag skulle kunna se mig mätt på dem. Gärberg tycks genuint intresserad av de djur hon porträtterar och fångar något av djurens väsen, om det så rör hästar, hundar eller harar.

Anna Gärberg, Hästhuvuden i haku
Och så är det ju den taktila sidan med skulpturer som jag är så svag för, även om jag försöker hålla fingrarna i styr när jag är på utställning, men det är svårt när man står framför en hare som denna...

Anna Gärberg, Hare
Utställningen pågår bara till 24 juni, så den som vill se får sno sig!

PS. Bilderna har jag lånat från Anna Gärbergs hemsida. Titta gärna in där för att se mer av hennes konst.

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Åh så mycket fint! Jag förälskar mig i den lilla haren- den ser så ömtålig och utsatt ut. Den skulle jag gärna vilja ge ett nytt hem (hos mig....). Drömma kan man ju.

Petra Rhodin sa...

Ja, drömma kan man alltid :).