tisdag 11 juni 2013

Scott Fitzgerald, Den store Gatsby

I mina yngre och känsligare dagar fick jag ett råd av min far som allt sedan dess har funnits i mina tankar.
"När du får lust att kritisera någon", sa han, "så kom ihåg att alla människor i världen inte har fått samma goda förutsättningar som du."
Mer sa han inte, men vi har alltid varit sällsynt kommunikativa på vårt eget reserverade sätt, och jag förstod att dessa ord bar på en djupare innebörd. Därför har jag alltid varit mycket försiktig med att döma, en vana som har fått många besynnerliga själar att öppna sig för mig och även gjort mig till offer för en hel del gamla tråkmånsar.

Den store Gatsby är aktuell igen med en i raden av filmatiseringar och jag passar på att läsa romanen. Och tycker mycket om den.

Mia Farrow och Robert Redford som Daisy och Gatsby i en filmatisering från 1974.


Nick Carraway kommer till New York för att arbeta med obligationer och av en slump får han hyra ett hus på Long Island. Hans granne, Jay Gatsby ordnar storslagna fester till vilka folk kommer från när och fjärran för att dricka champagne, frottera sig med varandra och tala illa om värden. Gatsby själv håller sig dock i bakgrunden.

På andra sidan sundet bor det tjusiga paret Tom och Daisy Buchanan. Det visar sig att Jay Gatsby och Daisy haft en romans, innan kriget kom emellan. Gatsby lever på denna förflutna kärlek och alla hans ansträngningar med att skaffa sig en förmögenhet och hålla stora fester är ett led i att få tillbaka Daisy.

Nick Carraway har, som citatet ovan indikerar, en förmåga att få sina medmänniskors förtroende och snart är han bekant med både Gatsby och paret Buchanan. Nick får förmånen (?) att på nära håll studera de rikas glittriga och cyniska leverne och han både fascineras och äcklas. Gatsbys passionerade kärlek till Daisy, hur sentimental och världsfrånvänd den än är, framstår till slut som det enda sunda i en krass och kall värld.

2 kommentarer:

Anna sa...

På onsdag ser ett gäng bloggare bion tillsammans. Välkommen med!

Petra Rhodin sa...

Jag läste om det på din blogg, trevligt initiativ. Har funderat på att se filmen, men just på onsdag är jag tyvärr upptagen på annat håll.