tisdag 2 december 2014

Berättande broderi

Eva Albrektsson, "Yggdrasils tre källor"

Igår skulle jag bara kika in lite snabbt i konsthallen när jag ändå var på biblioteket för att lämna tillbaka några böcker, men jag blev kvar en lång stund - kunde inte slita mig från alla fina och uttrycksfulla broderier från Täcklebo broderiakademi. Utställning bestod av 93 verk i fritt broderi och textila collage, alla med en text till som berättade om tankarna bakom. Personliga minnen och drömmar, sagor och dikter, historiska och nutida kommentarer, allt samsades på ett helt självklart vis.

Inger Carlsson, "Mogen som en frukt"

Inger Carlsson har inspirerats av Karin Boyes dikt "Mogen som en frukt" ur För trädets skull (1935):
Mogen som en frukt ligger världen
i min famn,
den har mognat i natt,
och skalet är den tunna blå
hinnan som spänner sig
bubblerund,
och saften är det söta och doftande,
rinnande,
brinnande solljusflödet.

Och ut i det genomskinliga alltet
springer jag som simmare.
dränkt i en mognads dop och född
till en mognads makt.
Helgad till handling, lätt som ett skratt
klyver jag ett gyllene honungshav,
som begär mina hungriga händer.

Broderi och annat textilt skapande är traditionellt kvinnliga uttrycksformer, något Pia Sjöstrand tagit fasta på i sitt collage "Kvinnohistoria". En hyllning till alla kvinnor som genom historien skapat vackra och användbara textilier, både av glädje och tvång.

Pia Sjöstrand, "Kvinnohistoria"

Invicta patientia fide fiducia - i uthålligt tålamod, plikttrohet och redbarhet skall du gå din väg fram.

Utställningen pågår till 6 december.

Inga kommentarer: