tisdag 9 december 2014

Lugnet före stormen

Idag har vi haft årets första riktigt krispiga vinterdag, med marken täckt av ett fint lager rimfrost och ljuset gnistrande klart. Enligt väderprognoserna lurar lågtrycken omkring oss och de närmaste dagarna väntar hårda vindar. Men av det märker vi ännu ingenting, vi bara njuter av den friska och höga luften och försöker att inte halka på frusna vattenpussar.

Annars sitter jag här och funderar över hur länge man skall ge en bok en chans.

Har man inte kommit in i boken efter 100 sidor så lägger man den åt sidan, sägs det. Nu har jag läst närmare det dubbla och fortfarande har intresset inte tagit fart. Varför frågar jag mig? Varför är det som att vada i dy att läsa just det här? Kanske att det är så många inblandade, så många karaktärer som skall få plats samtidigt som det snarare är allt runtomkring som får det mesta av utrymmet och liksom kväver dem? Eller är det att det inte finns någon direkt intrig, ingen linje som ger en riktning, inget sammanhang som ger en ram åt innehållet. Texten väller ut som fettvalkar över en för trång byxlinning och jag saknar koncentration, luft och någon slags lätthet som skulle kunna få texten att flyga.

Nåväl, så illa är det väl ändå inte, tänker jag när jag läser det jag skrivit ovan. Det är ändå något påfallande välskrivet över texten. Och tänk om det tar sig, det är trots allt mer än hälften kvar. Det har ju faktiskt hänt förut; att det varit förbannat seg läsning ganska länge och så plötsligt har bitarna börjat falla på plats, texten fått luft under vingarna och man är tacksam att man inte gav upp.

Och så är jag en i grunden plikttrogen läsare; har jag väl börjat vill jag gärna avsluta. Så det är väl bara att ladda med ännu en kanna te och slå upp boken igen.

2 kommentarer:

Einar J sa...

Man blir ju lite nyfiken på vilken bok du kämpar med! :)

Petra Rhodin sa...

Veterinären av Gertrud Hellbrand.

Lite extra kämpigt blir det nog för att det inte finns allt för många romaner för vuxna där ridsporten får ta plats och jag skulle så gärna vilja tycka om den här boken.