lördag 20 december 2014

Omläsning av Jane Austens Persuasion

Så här lagom till jul har jag plockat fram ett tummat exemplar av Jane Austens Persuasion ur bokhyllan. Det är en pocket från Penguin som jag köpte i Oxford 1996 och jag skulle tro att det är den roman jag läst flest gånger. Och nu så här mitt i julstöket är det alltså dags igen.


Varför man läser en och samma roman om och om igen kan man ju fråga sig, när det finns så många andra som därmed aldrig kommer att bli lästa. För min del handlar det nog mycket om att när man väl fått den övergripande bilden klar för sig så kan man sjunka in i detaljerna, njuta av språket, upptäcka nya underfundigheter, fina passager, kvicka formuleringar och vackra beskrivningar, utan att behöva tänka på hur det skall gå.

När jag läser bara för att koppla av, som nu i små portioner inemellan alla julförberedelser, så är det ett stort plus att läsa något som man vet på förhand att man kommer att uppskatta.

Det finns ganska många romaner som tål att läsas ett par tre gånger, men de som håller för fler än så är lätt räknade. Det krävs en energi som det inte alltid är så simpelt att sätta fingret på, en energi som förmår driva läslusten om och om igen, och den hittar jag i Jane Austens romaner. Och just älskvärda, känsliga Anne Elliot vill jag möta åtminstone en gång om året.

Inga kommentarer: