tisdag 6 januari 2015

Kinas landskap i förändring på Nordiska akvarellmuseet

På trettondagen for vi till Skärhamn för ett besök på Nordiska akvarellmuseet där de under vintern visar verk av 12 konstnärer med rötter i Kina. Verken är på olika sätt inspirerade av klassiskt kinesiskt tuschmåleri och det sammanhållande temat är landskap. Resultatet är en rik utställning och för mig som novis vad det gäller kinesisk konst var det mycket givande och intressant med bredden i de konstnärskap som ingår.

Ax Xian, Kina-serien, byst 66, detalj

Ax Xian har gjort en serie keramikbyster på vilka traditionella landskap, sådana som man brukar se på klassiska kinesiska keramikföremål, har målats. Målningarna blir som tatueringar på bysterna och det är både vackert och gripande. Bysterna har Xian tagit fram tillsammans med hantverkare i staden Jingdezhen, där keramik och porslin har tillverkats i över 2000 år. Tre av verken i serien visas på utställningen.

Cai Guo-Qiangs Vita pioner på Nordiska akvarellmuseet

I sitt verk "Vita pioner" har Cai Guo-Qiang bränt in motivet i pappret med exploderande krut. (På utställningen visas en video av verkets tillblivelse.) Papperna har sedan monterats på en vikskärm i åtta delar och visar två vita pionblommor. Pionen är Kinas nationalblomma och ett vanligt motiv i kinesisk konst. Pion är också namnet på en speciell fyrverkerieffekt. Sotet som blir efter krutexplosionerna anknyter också till att sot förr i tiden var en viktig ingrediens i kinesiskt tusch. De olika aspekterna av pionen och krutets kraft och svärta smälter samman på ett mycket effektfullt vis i Guo-Qiangs målning.
Qiu Zhijie, I själva verket finns det en annan väg

Qiu Zhijie bidrar med åtta kartor ur sin serie Fågelperspektiv. De olika tuschmålningarna har talande och finurliga titlar som "Djur tycker att glas är mest svårbegripligt", "I själva verket finns det en annan väg" och "Kejsarens land växer mer och mer otydligt". Kartorna visar ett landskap märkt av mänsklig aktivitet, i allt från oljeplattformar och kärnkraftverk till arkeologiska utgrävningar och pyramider. Det är ingen hoppfull bild av utvecklingen som visas i dessa paradoxalt vackra målningar.

Yuan Jai, Laddning

Yuan Jai är den enda kvinnliga konstnären som är representerad på utställningen och hon sticker ut med sin användning av klara färger och i att hon målar på siden istället för papper. Hennes målningar är inspirerade av såväl popkonst som buddistiska muralmålningar och resultatet är både lättsamt tillgängligt och djupt tänkvärt på samma gång.

Övriga konstnärer som deltar är Li Huayi, Li Jin, Samson Young, Wang Dongling, Wucius Wong, Xu Bing, Yang Jiechang och Yang Yongliang.

Utställningen pågår till 25 januari.

Och den är mycket sevärd.

Inga kommentarer: