torsdag 5 mars 2015

Likt trollbarn kyttar ord omkring

Werner Aspenströms (1918-1997) Samlade dikter är en riktig tegelsten i vilken ett helt livs rika diktargärning nu finns tillgänglig.

Samlingen inledes med ett förord av Hans Isaksson i vilket han ger en introduktion till både Aspenströms liv och verk.


Aspenströms första diktsamling Förberedelse kom ut 1943 och den första dikten, "Mitt bröst är ungt", som nästan svämmar över ungdomlig iver, sätter tonen direkt.
[...]
Min dag är rik. Mitt bröst är ungt.
Jag är ett föl som flåsar.
Jag är en svärm av druckna bin
som samlar honungspåsar.
I hjärnan virvlar tankar runt
som kulor i en pipa.
Likt trollbarn kyttar ord omkring,
jag hinner knappt dem gripa.
[...]
Det är mycket som vill ut: tankar och känslor, infall och överväganden - så många framtidsförhoppningar som behöver sättas ord på. Poeten själv är starkt närvarande i dikterna och det anas en skräckblandad förtjusning över vad ett liv som skald kan innebära.

När Aspenström var helt liten dog hans far i spanska sjukan och moderns sorg över förlusten kom att prägla stämningen i hemmet. Modern förekommer i flera av dikterna, som i den vackra och vemodiga, men också trösterika, "I förväg gången":
Du är ej död liksom de andra.
Se blott i förväg, moder,
se blott en aning före mig du går.
I nästa vägkrök skall jag säkert skymta
din bruna kofta och ditt vita hår.

Då går jag fatt och rör en smula
vid skuldran din.
Du vänder sakta på din sula
och ser förvånat i mitt öga in,
men nickar sedan och förstår.

Du visar mig så underbara ting
och Herrens gård och fälten runtomkring.
Och därframöver skall vi sedan vandra
i tusen efter tusen år.

Du är ej död liksom de andra.
Se blott i förväg,
se blott en aning före mig du går.
Aspenström skulle senare avfärda sin debut som "efterklangseländig och juvenil", vilket väl ändå är väl hårt av den äldre mot den yngre, för även om det i Förberedelse finns inslag av tydliga ungdomlig tvärsäkerhet så finns där framförallt många fina och tänkvärda dikter.



Aspenströms dikter är ofta påfallande rytmiska och förföriskt melodiösa, men kräver, och förtjänar, full uppmärksamhet av sin läsare, och jag ser fram emot att ha Aspenströms poesi som följeslagare under hela våren.

Inga kommentarer: