tisdag 1 november 2016

Äpplesoppa

Vi har fortfarande en del äpplen kvar från årets skörd och igår provade jag att koka äpplesoppa efter ett recept i Aurora Siwanders Kortfattad handbok i den nyare kokkonsten, (som jag skrev om här).


Jag skalade tre ganska stora äpplen, kärnade ur och delade dem i bitar. Sedan fick de koka en stund i vatten, med lite citronsaft och en bit hel kanel. Istället för att pressa äpplegröten genom en sikt tog jag ur kanelstången och mixade med en mixerstav. Sedan i med lite mer vatten och vitt vin, ett uppkok och så var det klart. Hoppade över sockret då jag tyckte det var sött nog ändå.

Siwander föreslår att man skall servera med bitterbröd, men då jag inte lyckats lista ut vad som avses hade vi istället mandelskorpor till.

Riktigt gott som efterrätt tyckte familjen, så nu går vi vidare och provar fler av recepten.

Inga kommentarer: