söndag 22 januari 2017

Odlingsåret slutar och börjar på nytt

I veckan skördade jag de sista av förra årets grönsaker: några stånd grönkål som tåligt härdat ut i vinterns mörker och kyla.

Och så har jag prövat på något nytt, nämligen vintersådd utomhus. I en av odlingsbänkarna ligger nu frön av sommarmorot, piplök, dill, persilja, spenat, plocksallat och rucola. Tanken är att fröna skall göra sig startklara i vårvinterkylan och sätta i gång att gro så snart den första värmen kommer. Resultatet blir förhoppningsvis en tidig skörd av späda primörer. För att underlätta lite har jag satt ett egentillverkat tunnelväxthus över bädden. Är mycket nyfiken på hur det kommer att gå.

Även inomhus har jag börjat så, mest med tanke på senare utplantering: tomat, paprika, chili, rotselleri och purjolök har kommit i jorden, och allt utom rotsellerin har redan börjat gro. För omedelbar skörd har vi vitlöksblast och ärtskott.

Ärtskott är också nytt för mig i år och verkligen något att rekommendera. Enkelt att odla på fönsterbänken och riktigt gott att äta. Ta ett fat med lite kant, lägg på ett två centimeter tjockt lager jord, sprid ut torkade gula ärtor, vattna, placera på fönsterbrädan (gärna över ett element) och snart skjuter ärtorna upp sina mjälla, ljusgröna och goda små rankor.

1 kommentar:

♥ Hanneles bokparadis sa...

Underbart! Vi har några äpplen kvar...